Dejan Turk, CEO, A1 Srbija govorio je za Mark Club da li je kreativno liderstvo ključno za opstanak i rast kompanije.
Ko su lideri budućnosti iz ugla telco industrije?
Telekomunikacije su kroz istoriju bile jedan od glavnih katalizatora ljudskog razvoja, a uz tako veliku moć, dolazi i velika odgovornost. Ljudi su danas svesniji, obrazovaniji, imaju više prava i veća očekivanja od života. Na pragu pete industrijske revolucije, razvoj tehnologije se sve više okreće u pravcu etičke upotrebe, u svrhu dobra. Imajući to u vidu, samosvest i emocionalna inteligencija veštine su koje već danas izdvajaju izuzetne lidere. Telco lideri uz to moraju biti vizionari, ali i razmišljati šire, izvan okvira same industrije. Treba da budu vođeni principima (vrednostima) umesto egom, i uključe zaposlene u menadžment i time osnaže organizacionu kulturu. U ovako konkurentnoj industriji koja se razvija vrtoglavom brzinom, to je jedini način da kompanija bude fleksibilna, agilna i brzo grabi prilike na tržištu.
Kako koriste kreativno razmišljanje da inoviraju, rastu i takmiče se na današnjem tržištu?
Originalnost lidera u vođenju zaposlenih je ono što daje dodatnu vrednost kompaniji i vetar u leđa da ostvari svoj pun potencijal. Sve ono što je vidljivo spolja, dolazi iznutra od ljudi, koji su srce kompanije. Navešću naš primer. Brave heart je projekat koji javnosti nije poznat pod ovim imenom, ali nas je repozicionirao na tržištu i iz korena promenio našu korporativnu kulturu. Iskoristili smo poznati film Hrabro srce da unesemo promene koje nisu samo kozmetičke, već i emotivne, u mindsetu i motivaciji zaposlenih. Ohrabrili smo mlade ljude, dali im šansu, i zamenili arhetip direktora sa kravatama i kancelarijom. Želeli smo da budemo drugačiji iznutra i spolja.
S jedne strane, želeli smo da utvrdimo šta korisnicima smeta, a sa druge kako onemogućavamo sami sebe da budemo brži, agilniji itd. Došli smo do više od 100 konkretnih stvari i počeli da rešavamo jednu po jednu. Projektu je dat širi kontekst kroz storytelling filma, sa namerom da inspiriše ljude da probude ratnika u sebi. Ono što je iz toga proizašlo, javnosti je poznato kao NEO revolucija. Zahvaljujući tom projektu, od “bank alike” kompanije postali smo mlada, dinamična, borbena kultura, čiji zaposleni rade sa žarom u očima. To je postavilo dobre temelje za dalje, pa smo i rebrendiranje, koje je najveći projekat u istoriji kompanije, u potpunosti uradili online.
Da li je kreativno liderstvo ključno za opstanak i rast kompanije?
Mnogo je faktora koji utiču na razvoj kompanije, kreativno liderstvo može da ima značajnu ulogu ukoliko su drugi preduslovi ispunjeni. Stav lidera je veoma važan, jer se ljudi unutar kompanije na njega ugledaju. Ukoliko je on otvoren, želi da se oproba u svemu, da bude neformalan, fleksibilan i to živi svaki dan – to se prenosi na kulturu, pa su i njegovi menadžeri i zaposleni takvi.
Pomenuo sam Brave heart, ali to nije bio one time pristup kojim smo nešto promenili, pa se vratili na staro. Imamo unikatnu kulturu. Kod nas nema kancelarija, svako može da dođe kod menadžera i podeli svoju ideju. Za nas hrabro je novo normalno. Uradili smo zaista mnogo korporativnih filmova od Lego filma i Brave heart-a, preko Maratonaca u okviru projekta A1 Kinoteka, do poslednjeg The Office, krajem prošle godine.
Tokom vanrednog stanja imali smo online uključenja, gde su se članovi našeg rukovodećeg tima uključivali iz svojih dnevnih soba i delili sa ljudima informacije i emocije. Svi smo ljudi od krvi i mesa. Svi smo deo istog tima i imamo isti cilj, to je poruka koju svaki zaposleni treba da zna.
Promene su danas jedina konstanta. Šta danas znači promena organizacione strukture i transformacija poslovanja iz ugla A1 Srbija?
Sama transformacija podrazumeva niz promena koje kreću unutar kompanije. Tu, pre svega, mislim na način na koji organizacija razmišlja, radi, a zatim i usvaja nove tehnologije i pristupa tržištu i korisnicima, kroz razvoj digitalnih kanala i servisa. To se postiže radikalnim osnaživanjem svih zaposlenih i negovanjem korporativne kulture u kojoj je greška prilika za učenje.
Odluka koja je za nas kao telekomunikacionog operatora bila ključna bilo je formiranje kros-funkcionalnih timova, najpre u oblasti IT sektora za razvoj i marketing. To nam je omogućilo da u znatno kraćem periodu ponudimo napredna tehnološka rešenja, smanjimo broj iteracija potrebnih za razvoj produkta i uspostavimo realna očekivanja ova dva odeljenja.
Pomenuo bih i Making the space inicijativu, koja je posvećena ukidanjem nekorisnih procesa i projekata, zastarelih sistema i složenih procesa kako bismo napravili mesta za ono što je stvarno važno. U prvom krugu je prikupljeno čak 145 predloga za promene na nivou kompanije, od kojih je više od trećine već realizovano.
U kom smeru bi trebale da se transformišu kompanije imajuću u vidu da živimo u hiperpersonalnoj i digitalnoj eri?
U budućnosti bismo zaista mogli da živimo Ratove zvezda. Svet će se transformisati u narednih 25 godina – proširena i virtuelna stvarnost, NFT i metaverzum će postati mejnstrim i pokrenuti nove načine interakcije sa korisnicima. Primena ICT tehnologija je već sada sinonim za efikasnost, jer omogućava velike uštede, unapređuje kvalitet proizvoda i usluga, skraćuje vreme potrebno za završetak posla i smanjuje administraciju. Povećan broj zaposlenih na daljinu i nov poslovni modeli stavljaju fleksibilnost, brzinu i bezbednost u fokus. U isto vreme, očekivanja u vezi sa dostupnošću i performansama mreže se povećavaju. U svetu u kojem je sve više poslovnog i društvenog života na mreži, zaštita bezbednosti i podataka je neophodna za kompanije svih veličina.
Da zaključim, ključno je postaviti konkretne ciljeve i promeniti način razmišljanja zaposlenih, jer oni su nosioci digitalne transformacije unutar kompanije.
Šta za Vas znači REMARKABLE poslovni uspeh?
Tokom istorije poslovanja, kompanija je ostvarila zaista velike uspehe, bili smo prvi u mnogo čemu, postavljali trendove… Ipak smatram da je REMARKABLE uspeh onaj koji je veći od svih nas i koji će ostaviti trag u društvu. A1 Kinoteka je jedan od najboljih projekata koje pamtim u svojoj karijeri. Uspeli smo da spojimo istoriju sa budućnošću, kulturnu baštinu sa digitalizacijom. Kinoteka je više od projekta društveno odgovornog poslovanja, restaurirali smo kulturnu filmsku baštinu bivše Jugoslavije ne samo za mlađe naraštaje, već i za generacije koje će tek doći. I koje će živeti kada nas više ne bude bilo. Za mene je to izuzetno.