Sanja Bušić, Marketing direktor za tržišta Zapadnog Balkana, Baltičke zemlje, Češku, Slovačku i Mađarsku u kompaniji PepsiCo, govorila je za Mark Club koju ulogu u kreiranju biznisa budućnosti igraju marketing sektori kompanija.
Šta je za razvoj brendova kompanije Marbo Product značilo to što su postali deo svetski poznate kompanije PepsiCo?
Od trenutka akvizicije Marbo Product-a, pa sve do danas, kompanija PepsiCo je na tržištu Zapadnog Balkana unela dosta novina koje su se odnosile na modernizaciju proizvodnog procesa, investiranje u nove proizvodne linije, povećanje kapaciteta i proširenje portfolija, uslove rada i zaposlene, kao i platforme za zaštitu životne sredine. U prethodnih 14 godina PepsiCo Zapadni Balkan izdvojio se kao jedan od najznačajnijih proizvođača slanih grickalica u regionu sa brendovima Chipsy, Clipsy, Pardon i Gud, koji su postali deo globalnog PepsiCo portfolija i koji nisu više prepoznati samo regionalno, već i na globalnom nivou. Jedno od najvažnijih investicija u regionu predstavlja svakako uvođenje nove proizvodne linije i proširenje proizvodnih kapaciteta za potrebe proizvodnje planetarno poznatog brenda Lay’s, a za potrebe izvoza na tržišta EU. Dodatna prednost ove investicije je i činjenica da se ovaj čuveni čips proizvodi od domaćih sirovina što predstavlja simbiozu lokalnog kvaliteta sa jačinom i širinom multinacionalne kompanije.
Postoji li razlika u načinu na koji se odnosi prema brendovima u jednoj domaćoj i jednoj multinacionalnoj kompaniji?
Ukoliko želimo da naš biznis bude uspešan, moramo imati jasno definisanu dugoročnu strategiju rasta i razvoja naših brendova i razumeti šta nam ta strategija donosi na godišnjem nivou. Prednost brendova u jednoj multinacionalnoj kompaniji jeste što imaju širinu globalnog ili regionalnog pogleda na tržište, trendove i razvoj i potrebe krajnjih korisnika proizvoda ili usluga. Takođe, dugoročno planiranje od tri do pet godina nešto je što karakteriše velike korporacije, kako bi bile na vreme spremne na nove trendove, izazove i šanse koje nas čekaju. S druge strane, imamo lokalne eksperte koji su odlično upoznati sa kulturom određenog društva i oni su vrlo važni akteri u kreiranju osnovnih smernica za budući razvoj kompanije i pozicioniranje brendova.
Koji su ključni trendovi u FMCG industriji u ovom trenutku u Srbiji, a koji u svetu? Po čemu se razlikujemo?
Nalazimo se u nikada viđenom scenariju za mnoge industrije i većinu kompanija. Post-Covid, pritisak inflacije i nestabilnosti na nivou Evrope ostaviće jak trag u poslovanju svih kompanija, ali i promeni načina rada u cilju pronalaženja efikasnijih i produktivnijih rešenja. Promena načina poslovanja neće nužno ostaviti negativne posledice, već naprotiv to je šansa za postavljanje boljih osnova za poslovanje i pripremu za novu dugoročnu strategiju.
I pored nestabilne situacije na tržištu, kada pričamo o segmentu hrane u Srbiji, možemo primetiti rast. Tržište slanih grickalica u Srbiji raste za 11% količinski, što je iznad rasta u ukupnoj konzumaciji hrane (+7%) u odnosu na prošlu godinu. PepsiCo u Srbiji ostvaruje dvocifreni rast u odnosu na prošlu godinu kroz sve svoje kategorije u kojima posluje.
Kada je reč o trendovima, u post-Covid periodu u Evropi pojedini postaju vrlo interesantni, jer tek stupaju na scenu, dok u Srbiji već uveliko postoje. Ovo se naročito odnosi na Zapadne zemlje, gde se sve više vremena provodi kod kuće, i postepeno se prelazi sa konzumacije pakovanih proizvoda na konzumaciju u kući i pripremu obroka. Sa druge strane, na Balkanu primetan je porast konzumacije privatnih robnih marki, što je već dugogodišnji trend u Evropi, ali polako se spušta i na naš region pa tu očekujemo velike promene u naredne 3 godine. Sa druge strane, istraživanja pokazuju da će se samo 11% potrošača zadovoljiti nekim „jeftinijim“ opcijama, što ukazuje na to da čak i u krizi kvalitet i poverenje preovlada, a istovremeno nastaje trend u kojem jaki brendovi opstaju i projektuje im se rast.
Zašto je za kompanije važno da u fokus svojih poslovnih strategija stave upravo potrošača?
Danas se navike potrošača menjaju rapidnom brzinom i zato se od kompanija očekuje da se tim navikama prilagode i ponude pristupačnije opcije omiljenih proizvoda u vidu posebnih pogodnosti. Pored odgovarajuće cene, primer može biti veće pakovanje proizvoda ili neka druga dodatna vrednost koju dobijaju za odgovarajuću sumu novca.
Za potrošače budućnosti važno je da se kompanije i poznati brendovi fokusiraju na portfolio zdravijih opcija, kao i da podržavaju održivo poslovanje kroz različite segmente rada i života. Viša svrha svakog velikog brenda dobija na sve većem značaju, i zato je važno da velike kompanije i brendovi posvećuju pažnju tom segmentu. Zato bih volela da spomenem i našu poslovnu strategiju zasnovanu na viziji Pobeđujemo uz PepsiCo Positive, koja održivost i ljudski kapital stavlja u središte načina na koji se ostvaruje vrednost i rast tako što deluje unutar planetarnih granica i inspiriše pozitivne promene za planetu i ljude.
Izuzetno interesovanje naše ciljne grupe pokazala je kampanja Clipsy Rispekt koja govori o prihvatanju različitosti i svega onog što nas ističe u odnosu na druge. Cilj da prihvatimo jedni druge i kao takvi kreiramo budućnost kakvu želimo.
Pored krajnjih potrošača, fokus poslovnih strategija treba da budu i trgovinski lanci koji su sve zahtevniji u cilju prilagođavanja nastaloj stuaciji na tržištu. Veliku pažnju posvećujemo kao PepsiCo ovoj saradnji, gde zajednički kreiramo strategiju nastupa na lokalnom tržištu.
Koju ulogu u kreiranju biznisa budućnosti igraju marketing sektori kompanija?
Moje višegodišnje iskustvo ukazalo mi je na jednu zajedničku crtu, a to je da je saradnja različitih sektora u kompaniji neizostavni deo uspešnog poslovanja i postizanja pozitivnih rezultata. Marketing i komunikacijski stručnjaci, u kompaniji u kojoj radim, sede za istim stolom sa ključnim saradnicima iz prodaje, finansija i ostalih komercijalnih sektora i učestvuju u građenju i donošenju najvažnijih kompanijskih odluka. Udruživanjem eksperata iz različitih oblasti i njihovom razmenom mišljenja, mogu se kreirati visoki, ali realni ciljevi. Marketing ekspertu je potreban input finansijskog stručnjaka, dok s druge strane, kolegi iz odseka finansija važno je predočiti da se određeni projekti, ma koliko unosno delovali, ipak neće dopasti ciljnoj grupi i krajnji rezultat neće biti onaj koji smo priželjkivali. Fokus na dugoročno planiranje i stavljanje krajnjeg potrošača u centar svake odluke, daje sve više značaja marketing i komunikacijskim stručnjacima.
Šta je za vas REMARKABLE poslovni uspeh?
REMARKABLE poslovni uspeh dolazi iz jakog tima. Talenat pobeđuje u jednoj utakmici, ali timski rad i inteligencija osvajaju šampionate. To je onaj uspeh koji ostavi pečat i koji ljudi prepričavaju.